logo

BIBLIOGRAPHY

  1. Wacław Szpakowski, pl.wikipedia.org
  2. Wacław Szpakowski, pl.cyclopaedia.net
  3. Wacław Szpakowski (1883–1973), otwock-history.blog.pl
  4. M. Hermansdorfer, Zanim powstał op-art, „Odra” 1969 no. 5, p. 122.
  5. J. Zagrodzki, Rytm i symetria, [in:] Linie rytmiczne. Wacław Szpakowski 1883–1973, (catalogue) ed. with intr. by J. Zagrodzki, Muzeum Sztuki w Łodzi (Museum of Art in Lodz) 1978.
  6. Szpakowska-Kujawska, Jaki był? [in:] Linie rytmiczne. Wacław Szpakowski 1883–1973, (cat.) ed. with intr. by J. Zagrodzki, Museum of Art in Lódź 1978.
  7. J. Zagrodzki, Linie rytmiczne, „Projekt” 1979 no. 2.
  8. D. Davis, The Eye on Poland, “Newsweek”, August 13, 1979.
  9. Présences polonaises: Witkiewicz, constructivisme, les contemprains. L’art vivant autour du musée de Lodz (catalogue), ed. by Stefan Perrier, Centre Georges Pompidou, Paris 1983, pp. 247, 257.
  10. J. Zagrodzki, Ritmo e simmetria [in:] L’ultima avanguardia, arte programmata e cinetica, Comune di Milano 1983, p. 42.
  11. J-F. Chevrier, S. Butler, D. Mellor, Staging the Self: Self–Portrait Photography 1840s–1980s (catalogue), Plymouth Arts Center, Plymouth 1987.
  12. Konstruktivizmus Lengyelországban (cat.), Magyar Nemzeti Galeriá, Budapest 1989, p. 62.
  13. D. Ćwirko-Godycka, Być z Józefem Robakowskim (interview), Exit no. 3, 1990
  14. Kolekcja sztuki XX w. w Muzeum Sztuki w Łodzi (catalogue), Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 1991, pp. 215, 268.
  15. J. Zagrodzki, Wacław Szpakowski [in:] Sztuka osobna, czyli Republika Artystów Niezależnych (catalogue), Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 1991, p. 15.
  16. M. Walczak, Klip dla Wacława Szpakowskiego, film 3.20 min., produced by the author, 1992, Exchange Gallery collection.
  17. J. Robakowski, J. Zagrodzki, Nieskończoność linii – Wacław Szpakowski, Z. Bargielski – musical interpretation of 8 drawings, film, 12 min., TVP, Stacja Ł, 6th edition, 1992; TVP Ośrodek w Łodzi 2012.
  18. Wacław Szpakowski (1883–1973). The Infinity of the Line (catalogue in French, Dutch, Polish, English, and German), ed. with intr. by J. Zagrodzki, Atelier 340, Bruxelles 1992.
  19. J. Zagrodzki, The Infinity of the Line. Psychological, Visual, and Musical Aspects [in:] Wacław Szpakowski (1883–1973). The Infinity of the Line (catalogue in French, Dutch, Polish, English, and German), ed. with intr. by J. Zagrodzki, Atelier 340, Bruxelles 1992.
  20. M. Renwart, On the Infinity of the Line; [in:] Wacław Szpakowski (1883–1973). The Infinity of the Line (catalogue in French, Dutch, Polish, English, and German), ed. with intr. by J. Zagrodzki, Atelier 340, Bruxelles 1992.
  21. A. Szpakowska-Kujawska, What Was He Like?, [in:] Wacław Szpakowski (1883–1973). The Infinity of the Line (catalogue in French, Dutch, Polish, English, and German), ed. with intr. by J. Zagrodzki, Atelier 340, Bruxelles 1992.
  22. Wacław Szpakowski (1883–1973). L’infinitude dela ligne de eindeloosheid van de lijn (folder), Atelier 340, Bruxelles 1992.
  23. W. F. Hermans, Gevangen in de fuik. De eindeloze lijnen van het miskende genie Wacław Szpakowski, „NRC Handelsblad, Cultureel Supplement”, Rotterdam 28 August 1992.
  24. G. Weingartner, Waclaw Szpakowski, „Rheinfalz“ 5 April 1993.
  25. Unsigned information on the exhibition in Ludwigshafen, „Mannheimer Morgen“ 15 April 1993.
  26. G. Alviani, La linea continua, „Flash Art”, Ottobre 1993 no. 178.
  27. Wacław Szpakowski 1883–1973. Nieskończoność linii (folded leaflet), BWA, Słupsk 1994.
  28. Wacław Szpakowski 1883–1973. Nieskończoność linii (folded leaflet), BWA, Galeria Awangarda, Wrocław 1994.
  29. J. Zagrodzki, Nieobecność nieusprawiedliwiona, „Format” 1995, no. 1-2 (18/19), p. 42.
  30. C. Perechodnik, Czy ja jestem mordercą?, Fundacja Ośrodka Karta, Warszawa 1995, p. 131 and previous.
  31. Wacław Szpakowski 1883–1973. Nieskończoność linii (folded leaflet), BWA Arsenał, Poznań 1997.
  32. G. Radecki, Wacław Szpakowski. Nieskończoność linii. Aspekt psychologiczny, wizualny i muzyczny (Galeria Arsenał, Poznań) 1997, www.arsenał.art.pl
  33. G. Radecki, Rytmy natury i sztuki. Prace Wacława Szpakowskiego w Galerii Miejskiej Arsenał. Artysta późno odkryty, „Gazeta Wyborcza” 27 Jan. 1997.
  34. J. Zagrodzki, Wacław Szpakowski i Roman Opałka. Kształt ciągłości, „Gazeta Malarzy i Poetów” (Poznań), 1997 no. 1(18), pp. 3–5.
  35. Wacław Szpakowski. Muzyka nieskończonej linii, 6-page photocopied leaflet issued to accompany a talk on Szpakowski held in the Polish House in Ottawa, org. by the Association of Polish Engineers; text – Wojciech Szpakowski (architect, the artist’s grandson), Ottawa, April 1997.
  36. Wacław Szpakowski 1883–1973. Nieskończoność linii (catalogue), J. Zagrodzki ed. and intr., BWA Lublin 1998.
  37. J. Zagrodzki, Nowe opisanie świata, [in:] Wacław Szpakowski 1883–1973. Nieskończoność linii (catalogue), J. Zagrodzki ed. and intr., BWA Lublin 1998.
  38. J. Zagrodzki, Wacław Szpakowski i Roman Opałka. Porządek ciągłości, Odra 1998 no. 3, p. 88.
  39. L. Lechowicz, Niekończąca się linia… postaw, myśli i dzieł, Exit 2000 no. 1(41).
  40. J. Robakowski, Operacja na realności, Exit, 2002, no. 4, pp. 28–22.
  41. J. A. Wise, T. L. Hazzard, Fractals: What nature can teach design, „ASID Icon”, 2002, p. 20 (Journal of American Society of Interior Designers) hazzdesign.com/wp-content/uploads/2011/07iconarticle.pdf
  42. Contemporary Polish Art (cat.), UH Galleries, Unversity of Hertfordshire, Hatfield 2003
  43. K. Tomaszewski-Rytka, Wacław Szpakowski, MA thesis written under the guidance of W. Włodarczyka (PhD), Department of Art History and Theory, Academy of Fine Arts in Warsaw, Warszawa 2003.
  44. M. Hermansdorfer, Impresje wrocławskie, Muzeum Narodowe, Wrocław 2004, pp. 28-29.
  45. E. Łubowicz, Jest się. Opowieść o życiu i twórczości Anny Szpakowskiej-Kujawskiej [in:] Jest się. Being There. Anna Szpakowska-Kujawska (catalogue), Ośrodek Kultury i Sztuki, Muzeum Narodowe, Wrocław 2005, pp. 2, 40, 84–85.
  46. A. Szpakowska-Kujawska, Krajobrazy wewnętrznych przestrzeni [in:] O naturze i kulturze, ed. J. Mozrzymas, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, pp. 159–183.
  47. E. Gieysztor-Miłobędzka, Wacław Szpakowski – Zbigniew Bargielski [in:] Obraz zapośredniczony, ed. M. Poprzęcka, Warszawa 2005, p. 257.
  48. Argumenta. Wystawa kolekcji Gerharda Jürgena Bluma-Kwiatkowskiego, Museum of Modern Art in Hünfeld, Atlas Sztuki, Łódź 2005, (instead of the catalogue: „Arteon”, 2005 no. 8(64).
  49. Z Gerhardem Jurgenem Blumem-Kwiatkowskim rozmawiają Krzysztof Cichoń i Andrzej Walczak, „Arteon”, 2005 no. 8(64), p. 29.
  50. Fotoobrazy. Gest plastyczny w fotografii ze zbiorów Dariusza i Krzysztofa Bieńkowskich (cat.), ed. J. Robakowski, E. Gałązka, Muzeum Sztuki w Łodzi (Museum of Art in Lódź) 2006.
  51. S. Okołowicz, Stanisława Ignacego Witkiewicza „portret wielokrotny”, „fotografia wielokrotna” czy „fotografia pięciokrotna”, „Biuletyn Historii Sztuki” 2006 no. 31, pp. 178–180.
  52. Les Avant-gardes polonaises. Dialogues historiques depuis Malévitch, exhibition catalogue, Musée Matisse, Le Cateau-Cambrésis, France, 2006.
  53. B. Dudkiewicz, Rodzina Szpakowskich (based on an interview with Maria Tawryczewska and family archive), „Gazeta Otwocka” (monthly) 2007 no. 11(182), pp. 38–40.
  54. J. Zagrodzki, Nowe opisanie świata: Wacław Szpakowski, www.2b.art.pl [2007].
  55. E. Gorządek, Wacław Szpakowski. Życie i twórczość, www.culture.pl [2007].
  56. J. Drozdowska, Waclaw Szpakowski. La mélodie orthogonale, MA thesis written under the guidance of Prof. Arnauld Pierre, Sorbonne, Paris 2007/2008.
  57. Ania, Anna i malarka z Wrocławia, www.gazetawrocławska.pl 20.12.2008.
  58. Dziedziczenie, talk 430 with Anna Szpakowska-Kujawska conducted by M. Dyżewski, Salon Profesora Dudka, 16 May 2008.
  59. A. Szpakowska-Kujawska, Być twórcą we Wrocławiu [in:] O przyrodzie i kulturze, ed. Ewa Dobierzewska-Mozrzymas and Adam Jezierski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, pp. 194–195, 198.
  60. L. Dmochowska, Portret zwielokrotniony, czyli prawda widzianaz profilu, „Format” 2009 no. 57, pp. 97–99.
  61. A. Szpakowska-Kujawska, Idąc za linią, manuscript [2009].
  62. C. Kaszewski, Wacław Szpakowski – mistrz niekończącej się linii, „Polska Gazeta Wrocławska” 16.05.2009 and warszawa.naszemiasto.pl 15.05.2009.
  63. M. Mikołajczyk, Linie rytmiczne Szpakowskiego, www.matematyka.wroc.pl, 2009.
  64. A. Burmecha, Prezentacja artysty – Wacław Szpakowski, wmv, www.youtube.com [2011].
  65. J. Bąkowski Chyba, że, 2011 calyjestemzmiasta.blogspot.com/
  66. S. Lipiński, Autoportret wielokrotny, 2011, [in:] sztukawkratke.blox.pl/2011/11/Autoportret-wielokrotny.html
  67. Wacław Szpakowski, www.facebook.com [2012].
  68. A. Dobrowolski, KrzesłoTrony Tadeusza Mysłowskiego, „Nowy Dziennik. Polish Daily News” 20 Jan. 2012.
  69. J. Zagrodzki, Poznawanie struktury, TR 038 (on T. Mysłowski), 2012; 2bartpl.blogspot.com
  70. R. Migdał, Gombrowicz odmienił moje życie. Rozmowa z Anną Szpakowską-Kujawską, www.gazetawrocławska.pl 6 April 2012.
  71. Front Wschodni według Józefa Robakowskiego (catalogue), Atlas Sztuki, Łódź (14 Sep.–28 Oct.) 2012.
  72. Z Józefem Robakowskim, kuratorem wystawy Front Wschodni rozmawia Michał Jachuła, 2012, www.atlas sztuki.pl/pdf/front1.pdf
  73. Józef Robakowski o awangardzie (Front Wschodni) www.youtube.com [2012].
  74. Stanisław Ignacy Witkiewicz, 2012, miejscefotografii.blogspot.com/2012/05/3-z-42-stanisaw-ignacy-witkiewicz.html
  75. Otwock. Znikające punkty (publication accompanying Otwock project realized by Open Arts Project and Mirosław Bałka), 2012, pp. 20, 28.
  76. W. Prastowski, Odkrywamy Wrocław: dawne kino Lwów, Przodownik i siedziba Odd Fellows, 7.10.2012, www.tuwroclaw.com
  77. A. Szpakowska-Kujawska, Biurko mojego ojca, „Dolny Śląsk” 2012, no. 17.
  78. Z. Bargielski, Muzyka linii nieskończonych, [in:] Agnieszka Ledzińska, Violetta Przech, Zbigniew Bargielski. Katalog tematyczny utworów, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Bydgoszcz–Warszawa 2012.
  79. J. Olek, 7 od(za)słon iluzji, Stowarzyszenie Kulturalne Artes, Poznań 2013, pp. 152, 122–123.
  80. Rzeźba na rondzie Żabczyńskiego, 2013 www.kamawybieralska.com/zabczynski-roundabout-sculpture/
  81. Inventing Abstraction, 1910–1925. How a Radical Idea Changed Modern Art (catalogue), Museum of Modern Art, New York, 2013 pp. 326, 331.
  82. B. Schwabsky, Wild Things: What Was Abstract Art?, 2013 www.thenation.com
  83. A. Sultan, An Exhilarating Exhibition of Early 20th Century Abstraction, 20 Feb. 2013, altoonsultan.blogspot.com
  84. B. Davis, Non-Objective Art History: How MoMA’s “Inventing Abstraction” Fails Its Subject, waaaat.welovead.com/cn/top/detail/b20Closv.html
  85. J. Robakowski, Wyjść poza ludzką wyobraźnię, Magazyn O.pl, http://magazyn.o.pl/2013/jozef-robakowski-wyjsc-poza-ludzka-wyobraznie/#/
  86. M. H. Zdanowicz, Dźwięk czerni i bieli – o achromatycznym widzeniu muzyki w polskiej sztuce nowoczesnej [in:] Percepcja kultury – kultura percepcji, Kraków–Warszawa 1913, pp. 101–119, www.academia.edu
  87. M. Pfeifer, The Illusionist. The Magic Performances of Multimedia Artist Ivan Ladislav Galeta, 2013; https://eefb.org/archive/february-2013/ladislav-galeta
  88. S. Salat, Waclaw Szpakowski et le point originel (Wacław Szpakowski i punkt pierwotny. Vaclav Szpakowski and Primary Point), „Dyskurs” 2014 no. 18, pp. 214–234.
  89. G. Sztabiński, Piechur linii. Twórczość Wacława Szpakowskiego na tle abstrakcji geometrycznej w sztuce XX wieku, „Dyskurs” 2014 no. 18, pp. 236–261.
  90. W. Kaźmierczak, Faux Painting. Obiekty performera, 2014, www.obieg.pl
  91. W. Kaźmierczak, Faux Painting. Performer’s Objects, 2014 www.livinggallery.info/
  92. E. Osowicz, Wacław Szpakowski: Nieodkryta awangarda. Radio reportage in a series Ocalić od zapomnienia with the participation of Anna Szpakowska-Kujawska, Łukasz Kujawski, Elżbieta Łubowicz, Mariusz Hermansdorfer, 2014, www.prw.pl
  93. Amerykańska zabawa. Wystawa portretów wielokrotnych z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza – included in Warsaw Gallery Weekend [in:] dzieje.pl [2014]; publication accompanying the exhibition: C. Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, Fundacja Archeologii Fotografii, Warszawa 2014.
  94. M. H. Zdanowicz, Obraz dźwięku – dźwięk obrazu. Intermedialne i trans medialne aspekty dzieła „Linii rytmicznych” Wacława Szpakowskiego, conference paper, Ogólnopolska Konferencja Interdyscyplinarna Słowo – Obraz – Dźwięk, Zakład Języka Polskiego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski, 2014.
  95. Z. Nosowski, Wacław Szpakowski (1883–1973) [in:] Otwock – HiStory, Blog of the Museum of Otwock, 2015.
  96. Z. Nosowski, Aleksandra Szpakowska (1899–1981) [in:] Otwock – HiStory, Blog of the Museum of Otwock, 2015.
  97. Wacław Szpakowski (1883–1973), Galerie Berinson, Berlin, February 10 – July 25, 2015, berinson.de/en/exhibitions/waclaw-szpakowski-1883-973-2/2
  98. Waclaw Szpakowski at Galerie Berinson, Berlin 2015, en.artmediaagency.com/104733/waclaw-szpakowski-at-galerie-berinson
  99. M. H. Zdanowicz, Artyści Wacław Szpakowski i Anna Szpakowska-Kujawska. Elementy wspólne w twórczości ojca i córki, conference paper, 23rd Inderdisciplinary Scientific Conference on Family, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce 2015.
  100. O. Czerner, Mój wiek XX 1971–2000, Muzeum Architektury, Wrocław 2015, pp. 133, 317, 347.

Compiled by Barbara Baworowska (ed. EŁ)